Sztuka reboardingu. Jak przygotować się na powrót pracownika?

Sztuka reboardingu. Jak przygotować się na powrót pracownika?
/
/
Porady
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Choć jeszcze kilka lat temu większość pracodawców nie zatrudniłaby ponownie tego samego pracownika, to obecnie podejście to uległo zmianie i nawet 76% firm jest otwartych na taką możliwość.

Pracownicy odchodzą z różnych powodów. Z jednej strony są te nieprzyjemne, jak zwolnienie z powodu nieprawidłowego wykonywania obowiązków, naganne zachowanie, nieprzestrzeganie zasad, redukcja etatów. Z drugiej natomiast chęć dalszego rozwoju, wypalenie zawodowe czy problemy osobiste. Nie zawsze rozstanie pracownika z pracodawcą przebiega w miłej atmosferze, ale w takich wypadkach raczej on sam nie będzie chciał wrócić. Jeśli jednak relacje z firmą są dobre nawet po odejściu, może się zdarzyć, że były pracownik zechce do nas wrócić. Czy to dobrze?

„Na stare śmieci”, czyli powracający pracownik

Z punktu widzenia employer brandingu sytuacja, gdy były pracownik znów chce zostać członkiem Twojego zespołu, jest dobra. Świadczy o tym, że rozstał się z Tobą w dobrej atmosferze i bez żalu, a przy tym zapamiętał Twoją firmę jako dobre miejsce pracy, a Ciebie jako dobrego pracodawcę. Jednak czy zdarza się to często?

Badania pokazują, że coraz częściej. 85% rekruterów przyznaje, że przynajmniej raz otrzymało CV od byłego pracownika, a 40% z nich zdecydowało się na zatrudnienie takiej osoby. Wśród pracowników z pokolenia Y 46% rozważyłoby powrót do poprzedniego pracodawcy, a z pokolenia X 33%.

Dlaczego pracownicy wracają?

Najczęstszym powodem jest niezadowolenie z nowego miejsca pracy. Jednak bardzo prawdopodobne jest również, że Twoja firma znacznie rozwinęła się od Twojego rozstania z pracownikiem i teraz może mu zaoferować to, czego akurat potrzebuje. Jeśli pracownik wcześniej odszedł z powodów niezależnych od siebie, a lubił swoją pracę, to być może postanowił wrócić, gdy jego sytuacja życiowa się ustabilizowała.

Reboarding, czyli onboarding starego pracownika

Wydaje się, że nie trzeba wdrażać do pracy w firmie kogoś, kto już w niej pracował, ale nie jest to słuszne podejście. Jak powiedział starożytny filozof Heraklit, wszystko płynie i nie można dwa razy wejść do tej samej rzeki. To znaczy, że Twoja firma jest taka sama tylko pozornie. W czasie, gdy pracownik był nieobecny, wiele mogło się zmienić. Dlatego nie lekceważ znaczenia reboardingu i zaopiekuj się odpowiednio starym-nowym członkiem zespołu. Jeśli zmiany, które zaszły w zespole i procesach biznesowych, są duże, wręcz drastyczne, to pracownik może przeżyć szok i zamiast poczuć się „jak u siebie”, zniechęci się i znów odejdzie.

Opowiedz mu o tym, co się zmieniło, co jest nowe, a z czego firma zrezygnowała. Wprowadź go ponownie w życie zespołu i zapoznaj z nowymi osobami. Reboarding jest pozornie prostszy niż onboarding, bo zakłada, że pracownik wchodzi do firmy z jakąś wiedzą na jej temat i doświadczeniem z pracy w niej, jednak to właśnie te dwa czynniki mogą być najbardziej zwodnicze. Pracownik nie tylko będzie musiał przyswoić nowości, ale też odzwyczaić się od starych procedur i zasad, które pamięta, a które zostały już wyparte przez nowe. Dlatego zadbaj też o przygotowanie szkoleń i wyznacz kogoś, kto będzie nadzorował ponowną adaptację.

Reboarding może być też konieczny w przypadku pracowników, którzy nie opuścili firmy na stałe, ale byli na długim urlopie albo pracowali w oddziale w innym mieście lub kraju.

Czy warto zatrudniać byłego pracownika?

Specjaliści HR i managerowie podkreślają korzyści płynące z takiego rozwiązania:

  • były pracownik zna firmę i wie, czego oczekiwać, więc nie będzie rozczarowany;
  • koszty szkolenia takiego pracownika będą niższe, co nie znaczy, że można w ogóle ze szkoleń zrezygnować;
  • powrót pracownika świadczy o tym, że firma jest dobrym miejscem pracy i może pozytywnie wpłynąć na morale zespołu;
  • w czasie swojej nieobecności pracownik mógł aktywnie się rozwijać i znacząco podnieść swoje kwalifikacje, którymi zasili Twoje szeregi;
  • powracający pracownik może być bardziej zmotywowany i zdeterminowany, by nie zawieść Twoich oczekiwań – w końcu dałeś mu drugą szansę.

Jeśli więc któryś z Twoich pracowników wróci jak bumerang, nie skreślaj go od razu. Przeanalizuj sytuację i zastanów się, czy przyjęcie go nie będzie korzystniejsze dla Twojego wizerunku i pracy zespołu.

Zdj. główne: Nick Fewings/unsplash.com

sagaciousbot

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Jak skuteczne projektowanie sklepu internetowego wpływa na sprzedaż w systemie PrestaShop?
/
Jak skuteczne projektowanie sklepu internetowego wpływa na sprzedaż w systemie PrestaShop?
Dowiedz się, jak skuteczny design sklepu internetowego może zwiększyć sprzedaż na platformie PrestaShop. Zrozum, jak strategia projektowania wpływa na doświadczenia użytkownika i konwersje.
Jak wybrać odpowiednie rury do osłony kabli? Poradnik hurtowni elektrycznej
/
Jak wybrać odpowiednie rury do osłony kabli? Poradnik hurtowni elektrycznej
Dowiedz się, jakie aspekty warto wziąć pod uwagę podczas wyboru rur do osłony kabli. Znajdź niezbędne informacje, które pomogą Ci podjąć właściwą decyzję.
Co przyniosły nowości od Neticle?
/
Co przyniosły nowości od Neticle?
Neticle to aplikacja służąca do analizy mediów. Pomaga w przeszukiwaniu wirtualnych treści, analizuje zebrane dane, a następnie wyciąga wnioski za […]